2020. október 15., csütörtök

Kedvenc kalács receptem

 Reggelire a gyerekek mindig péksüteményt kérnek. Ez a kalács nagy kedvencünk. Melegen pedig a legfinomabb!

Egy kicsit szoktam "csalni" is, ugyanis a gyerekek szeretik ha változatos a reggeli. Ezért, ezt a receptet nem csak simán, hanem kakaósan, és cifrán is el szoktam készíteni, vagy szimplán máshogy formázom meg a kalácsot. Gyakorlatilag ugyanaz a tészta, csak más formában kapják meg a gyerekek. 😀


Hozzávalók:

  • 50 dkg finomliszt
  • 1mk. só
  • 60g cukor
  • 1 db egész tojás
  • 1 db tojás sárgája
  • 2 dl habtejszín (30%-os)
  • 1 dl tej
  • 2 dkg friss élesztő
  • a lekenéshez egy felvert tojás
Elkészítés:
  1. Először a langyos tejbe beleteszek egy kiskanál cukrot, majd az élesztőt felfuttatom benne.
  2. Egy tálban összekeverem a lisztet, a sót, a cukrot, majd hozzáadom a tojást, tojás sárgáját, a habtejszínt és az élesztős tejet.
  3. Jól kidolgozom, határozott mozdulatokkal. Lágy tésztát dagasztok, akkor lesz jó a tészta, ha már nem ragad a kezemhez és a tálhoz.
  4. Szobahőmérsékleten kb. 40 percig kelesztem.
  5. Ha megkelt a tésztánk annyi részre osztom, ahány fonással fonni szeretném a kalácsot. Ezeket a darabokat gombócokká alakítom és kb. 15 percet pihentetem letekarva.
  6. A gombócokból csíkokat sodrok és megfonom a kalácsot. Ha elkészült azonnal lekenem egy felvert tojással.
  7. Újra pihentetem a kalácsot körülbelül 40 percig. Ha duplájára kelt, ismét lekenem tojással és mehet a sütőbe
  8. A kalácsot 200 fokra előmelegített sütőben sütöm, légkeveréses fokozaton, de 10 perc elteltével csökkentem a hőfokot 180 fokra. 180 fokon még kb. 30 percig sütöm. 



Mint a fenti képeken is látszik, én a kalácsokat általában hatos fonással fonom, mert szerintem ez a legszebb. Persze nem így kezdtem én sem, nyugodtan próbálkozzatok! Én például Anna extra hosszú hajú babáin gyakoroltam a hatos fonást! Szegény gyerek csak nézett anya mit csinál a babájával a konyhában! 😂 Igazából az íze ugyanolyan ha hármas fonással csináljátok. 😉

Nálunk van, hogy jobban csúszik a kalács, ha nem egy nagyot készítek a tésztából, hanem kisebb kalácskákat:

Ami a gyerekeimnél a tuti befutó, ha ezt a kalácsot kakaósan csinálom. Ebben az esetben mikor már majdnem összeállt a tésztám gyúrás közben, két részre osztom. Egyik felébe beledolgozok 2 ek. cukrozatlan kakaót. Ezt úgy "könnyebb" megcsinálni, hogy előtt a kakaóport csomómentesre keverem egy pici vízzel, ezt gyúrom bele a tésztába. Egy kicsit macerás, és időigényes, míg szép homogén tésztát kapunk, de megéri dolgozni vele. Így kapunk egy adag fehér és egy adag kakaós tésztát. Ezeket 3-3 részre osztom, és felváltva fonom össze, hogy szép cifra legyen.

Van amikor nagyon kreatív hangulatban vagyok, ekkor bonyolítom még egy kicsit 😀. Egymásra teszek egy kakaós és egy sima tésztagonbócot, egymáson kinyújtom, feltekerem szorosan, sodrok rajta egy kicsit, majd hosszanti irányba elfelezem (így tényleg csíkos lesz), majd ezeket fonom össze. A gyerekeknek nagyon tetszik!

TIPP!
Szoktam úgy készíteni a kalácsot, hogy este összeállítom és csak reggel sütöm. Abszolút favorit nálunk reggel a friss, meleg kalács. 
Ebben az esetben miután összefonom a kalácsot, beteszem a hűtőbe. Reggel mikor felébredünk kiveszem, lekenem tojással és 30-40 percet pihentetem szobahőmérsékleten. Utána mehet a 200 fokos sütőbe.


0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése